Markkinoinnissa työskentelevän kädenjälki on julkisempaa kuin monessa muussa työssä. Siitä syystä myös tekemämme mokat näkyvät mahdollisesti suurellekin yleisölle ja välillä moka päätyy iltalehtienkin riepoteltavaksi – joskus jopa oikeuteen saakka.

Virheitä tekevät kaikki, mutta seuraamalla näitä vinkkejä vältyt ainakin ikävimmiltä seurauksilta:

1. Käytä oikolukua
Sovellusten taidot suomen kielen oikoluvussa ovat karttuneet ja ne huomaavat nykyään ainakin yleisimmät virheet. Pieni kriittisyys ehdotusten kanssa kannattaa kuitenkin pitää, sillä monelle sovellukselle suomen kielen yhdyssanat ovat heikko piste.

2. Sopiiko viesti kuvitukseen?
Joskus käy niin, ettei tekstissä itsessään ole mitään vikaa ja kuvakin näyttää hyvältä. Mutta sitten lopputulos on kuten KPMG:n ”monimuotoisuus kuuluu kaikille”.

3. Vähintään yksi kollega on katsonut tuotostasi ajatuksella
Parhaimmassa tapauksessa jokainen tuotos käy useamman silmäparin kautta, ja saat silloin myös näkökulmaa siihen, miten viestisi saatetaan tulkita. Allekirjoittanut on monesti joutunut muokkaamaan ”valmista” tekstiä, kun kollegakaan ei ole ymmärtänyt esimerkiksi humoristista heittoa.

4. Muista markkinoinnin eettiset säännöt
Kiireessä ja kovan paineen alla saattaa käydä lipsahduksia, mutta perussäännöt pitäisi kaikilla olla hallussa. Hopeaveden mainostaminen koronantaltuttajana ei tietenkään ole sallittua, mutta tiesithän, ettei kaupallisesta yhteistyöstä ilmoittaminen pelkän hashtagin avulla ei ole riittävästi? Jos tuntuu, että säännöt ovat vielä vähän hakusessa, apua löytyy esimerkiksi ICC:n markkinointisäännöistä sekä Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta.

5. Optimoi oikein
Jokaisessa kanavassa on omat suositellut kuvakoot ja merkkirajoitukset. Tarkista siis, ettei otsikkosi jää kesken kriittisestä kohdasta (tai näy lainkaan), ja että kuvasi ei leikkaannu vääristä kohdista eri julkaisukanavissa. Muista myös testata sekä mobiilissa että pöytäkoneella!

...